Jezdím přes léto na čištěnej řepkovej olej s X1 1,9TD se zásadou nenechávat řepku v nádrži, čili ji prostě vyjet. Řepka = 100 % olej, někdy se tomu říká "Měřo" základ pro bionaftu. Pokud si někdo koupí "Bio naftu", je tam tuším min. 40% nafty (nevím z hlavy jaké jsou teď poměry, dříve to bylo 60% nafty).
Řepkový olej má za tepla dobrou mazací schopnost (za tepla), ovšem zhruba o 5% nižšší výhřevnost a jiný průběh hoření (musel by se jinak nastavit vstřik, proto za plnýho plynu hůř hoří a kouří), celkově jde dolů výkon asi o 10% a tj. trochu spotřeba nahoru.
Problém je, pokud olej zůstane stát, ať je jakkoliv čištěnej, vždy začne tvořit parafínovatelné částice (chuchvalce), které pak ucpou palivový filtr (v lepším případě). Další problém je s motorovým olejem, pokud se do něj dostane zbytek nespálenýho řepkáče, hrozí že se opět udělaj chuchvalce (za studena) a může dojít k problémům s mazáním (ucpání mazacích otvorů u ložisek a pod.). Prostě dobrý vyčištěný olej se dá motorem prohnat, ať je to HDi (mimo nejnovějších commonrailů a pizoelektrických vstřikovačů, mají keramické filtry, náchylné na ucpání), ale s rozumem, jak zůstane řekpa v nádrži stát ...
.
Reference použití mám i na HDi motory, na TDI PD a SDi (poslední dva kusy od VW, jezdí s tím kolegové), ovšem zestručněno má to smysl pro dlouhý trasy a přes léto, pro popojíždění po městě a tankování 1x nádrž za měsíc je to jenom risk. Vyčistit olej si může navíc každý doma, Hodroxid sodný a filtr, pokud je zdroj "zdarma", jdou náklady třeba 15Kč na litr abych to naředil naftou + aditiva. Na druhou stranu, každá nafta opouštějící rafinérii splňuje normy, ovšem co se děje pak ... co kdo natankuje, je trochu loterie, stejně jako co uděla 4-5% řepky v naftě stojící v tanku u pumpy ... má někdo odpověď ?