od Marek » Sob 31. Mar 2012, 23:04
Už jsem o této problematice psal, ale ne v technické sekci a vlákno už je smazané. V roce 1990 jsem pomáhal ve svépomocné dílně autoklubu a na test brzd jsem byl "vyškolen". Uváděná čísla jsou hodnoty max. brzdné síly těsně před protočením prvního kola. Protočení se zjišťuje pomocí odpružené rolny umístěné mezi válci. Krabička, které se může dát na pedál měří ovládací sílu, max. síla je určitě uvedená v nějakém předpisu pro homologaci aut. Technik STK by zřejmě měřil ovládací sílu, pokud by měl pochybnost o tom, jestli není překročená. Tento snímač se používá pro provedení kompletního testu brzd, kdy se porovnává i brzdná síla přední a zadní nápravy v závislosti na síle na brzdový pedál, tyto závislosti jsou dané pro konkrétní model auta při určitém zatížení náprav. To, že má auto funkční omezovač na zadní nápravě neznamená, že je dobře seřízený.
Subjektivně je rozdíl ovládací síly znatelný, pokud jedu služební Fábií, mám při prvním zabrzdění pocit, že špatně brzdí, po několika šlápnutích si zvyknu, opačně po návratu do X to není tak hrozné. Přitom Fábie při zadupnutí brzdí velmi účinně.
Na podzim jsem dával destičky Ferodo Premier na stávající kotouče Bendix. Brzdí výborně, destičky zatím znatelně neubývají, doufám, že nebudou odcházet kotouče. Předtím jsem dával nové kotouče i destičky, obojí Bendix a destičky se sjely poměrně rychle, měl jsem podezření, že na jednom kole trochu váznul píst, tak jsem je při výměně destiček namazal speciální vazelínou. Nejhorší byly první desítky až stovky km po výměně, než si destičky sedly. Je zajímavé, že u jiných destiček jsem takovou neúčinost brzd nezažil.
Xsara Break 1.8 66kW LPG