Já mám sice v autě H4 a ve druhém H1, ale někde jsem četl něco v tomto smyslu:
žárovka je konstruovaná na 12 V, při tomto napětí má životnost X hodin
při napětí 14,2 V má životnost Y hodin.
Tento problém je i u Fábií - majitelé si stěžují stejně.
A tak nějaký Jožo Koumes vymyslel předřadný odpor, který se dokonce na internetu nabízel, ale adresu už nemám.
Jen se tam uvádělo, že žárovky měly až 3 x větší životnost a co se týče svitivosti to nemělo výrazný vliv.
Je to logické, protože pro výkon platí: P=UxI
Kde U je napětí, I proud - z toho vychází, že při 14,2 V je tam skoro o 20% větší příkon.
Nechci z toho tady dělat fyziku, ale z Ohmova zákona a výše uvedeného vzorce se dá velikost odporu spočítat, když jmenovitý výkon žárovky je 55 W.
Žádnou hodnotu neuvádím úmyslně, aby jste mě nekamenovali. napřed bych si to vyzkoušel sám a pak dal hodnotu.
Určitě se tu najde fundovaný elektrikář, který vše vyzkouší a přepočítá.
Druhou cestou by bylo u novějších aut zavést svícení s 80% výkonu ve dne a v noci na základě fotodiody přepnout na 100% výkonu. Bylo by to komplikované a od výrobců to asi nemůžeme chtít. Výrobci žárovek jsou rádi, že to praská, mají zajištěn odbyt a za jiné ceny než dodávají do prvovýbavy auta - tam bude stát žárovka třeba i 30% ceny za kterou ji potom musíme kupovat my a to je to hlavní "mazivo" pro výrobce žárovek. U pneumatik je to stejné na první sadě k výrobci se jede téměř bez zisku, ale nám to pak omakují, že ten zisk doženou...
Byl tu dotaz jestli něco takového existuje - proto dávám jak jsem koupil, možná, že tu internetovou stránku někdo najdete, já už ji nenašel...