Vlastnil jsem několik aut. Jen dvě jsem měl nové. U několika z nich jsem opravoval spojky. Naposledy jsem opravoval spojku u Xsary 1 VTS. Projevy umírající spojky mě zarazily. A proto mně napadlo založit toto vlákno o poruchách spojky.
1. První problém se spojkou jsem řešil překvapivě u nového auta. Bylo to užitkové vozidlo ruské výroby GAZ. Po 5tís. km. se mi uvolnily nity kotouče spojky. Druhý vydržel 2 tís. a pak úplně se rozpadl. Zavinil to spatně vyvážený setrvačník. Vibrace od motoru byli výraznější, ale jsem je považoval za přiměřené.
2. VW Passat B5 r.v. 2000 1.9TDI PD 85kW. Originál najeto 387.000km. Originál spojka. Extra tuhý spojkový pedál. Spojka zabírala na konci. Při rozjezdu trochu škubala.
3. Peugeot 806 Premium r.v. 2000 2.0HDI 80kW. Originál najeto 134.000km. Vadný dvouhmotový setrvačník. Za jízdy vydával kovové zvuky, které bylo slyšet jen v tunelu. Také při vypínáni motoru chrastělo.
4. Evasion r.v. 2000 2.0HDI 80kW. Originál najeto 278.000km. Originál spojka. Zabírala pěkně. Při obecně známém testu rozjížděni se na 5 rych. stupeň motor chcípl jak měl. Ale, na nejvýší rychlost do kopce při naloženém autě otáčky motoru se při 2200 ot/min vylétly na pár vteřin na 2500 a vrátily se zpět a dál už narůstaly plynulé. Nejprve jsem si myslel na unik oleje od klikové hřídele. Dělalo to nedostatečné obložení kotouče.
5. Saxo 1.1i 40kW r.v. 1999. Originál najeto 139.000km. V Praze v koloně propadl pedál spojky o polovinu. Praskli polovina z pružin přitlačáku.
6. Škoda Octavia r.v. 2007 1.9TDI. Originál najeto 454.000km. Originál spojka. Zabírala na konci. Vadné spojkové ložisko se projevovalo vibraci při našlápnutí.
7. Poslední případ mého "zimního" auta Xsary 1 VTS 1.8 16v r.v. 1999 překvapil. Originál najeto 165.000km. Nejprve vibrace na pedálu spojky. Potom následovali zvuky při sešlápnutém pedálu. Potom se objevil zvuk jako od vytahaného řetězového převodu Š120, který byl pořád. Navíc špatně šly řádit 1 a 3. Začal jsem mít obavy s poruchy převodovky. Za nedlouho se k výše popsáným zvukům se přidal další zvuk připomínající prokluzující se volný drážkový řemen alternátoru. Způsobovalo tuto simfónii špatné spojkové ložisko, volné nity přitlačáku a slabé obložení, které nity dřelo o přitlačák. Nová tridílna sada Luk stála 1530Kč, práce 3200Kč (u Citroen v Plzni). Bohužel, musela se měnit i páka spojky (2000Kč). Všechny zvuky zmizely. Převodovka řadí jak nová.
Naštěstí jiná moje auta problémy se spojkou neměla.
Prosím, napište pokud jste měli nějaké záludné projevy spojky, ať jsme všechny o něco chytřejší
.