V autě trávím dost času a dost mi chyběl tempomat v jedné z mých xsar, tak jsem se po tom začal pídit. Jelikož ho v jedné mám XII, ale tam mám páčky com-2000. A v té druhé XII 1.4 8V rv. 01 jsou normální čili starší typ páček. Tak jsem si říkal když tempomat se staršíma páčkama má peugeot 406 nebo xantia tak by to mohlo jít taktéž do xsary. Po delším schánění po inzerátech se mi podařilo najít komplet tempomat z peugeota 406 za 1500kč. Což se nedá srovnat s cenami univerzálních tempomatů. A taky podle mě ta páčka z 406-ky vypadá o dost líp než univerzální.... Po zkoumání el. schéma peugeota 406 a xsary jsem zjistil, že se auta skoro vůbec neliší v připojení tempomatu. Tak když jsem si udělal své schéma, tak už jen vyřešit jak a co kam v autě umístit. Asi nejvíc byl problém vyřešit jak budu ovládat škrtící klapku z motorového prostoru, to nijak moc nešlo musel bych do ní vrtat abych tam udělal ukotvení pro lanko a to se mi nechtělo tak jí ovládám přez plynové lanko na plynovém pedálu ze spodu palubky ( a to by mohlo jít použít i na auta s el. pedálem kterým jde od pedálu lanko a v motorovém prostoru jde do potenciometru). A když jsem měl vlastní el. tempomatu hotovou tak chybělo to jen připojit dle schématu na plus a mínus a jeden drát na snímač rychlosti. Pak všechno schovat, aby to vypadalo jako ,,originál,, Nyní mám s tempomatem najeto lehce přez 2tis. km a zatím bez problémů
polohu páčky je spíž na každým jak si jí kdo udělá, já jí trochu nechal vyosenou abych lepe mohl dávat blinkr.
Jinak vedle toho červeného tlačítka, mám vypínání tempomatu zatím z peugeota 406, ale to tlačítko tam vůbec nesedne zatím ho tam mám vyvázaný tak jsem ho ani nefotil, ale každým dnem by mi mělo přijít tlačtko na blokování zadních oken z xsary I, která ho na tomto místě má a to budu používat pro tempomat jako on/off tlačítko.
relátka a jejich držák vadili ovládácí komoře tempomatu(ukotvení pro držák relátek jsem použil pro tu komoru). A relátka mají dostatečně dlouhý kablíky tak jdou přesunout jinam, ale bez toho plastového držáku.(foto eště před přesunutím)
zatím mám dodělán snímač jen na spojku, ale na brzdu ho dodělám časem zatím jeho funkci přebírá originál snímač na brzd. světla ( i ten je zapojen do jednotky tempomatu a jednotka si to podle něj kontroluje)
zde trůní jednotka tempomatu
vakuová pumpa je umístěna za motorem na spolujezdcově straně
částečně schovaná el. instalace tempomatu
ten zelený drát jak je vidět u nádržky na brzdovku jde motorovou el. instalací až k převodovce na snímač rychlosti (3pozice)
tady se mi zbýhá hadička podtlaku a el. tempomatu co je v motorovém prostoru a jdou společně do kabiny. Záměrně jsem tam použil redukci na menší průměr podtlakové hadičky abych mohl procházet i s drátama jinak by se to tam nevešlo.
zde je moje schéma, ale nejsem elektrikář, tak to nemusí být vše podle nějakých regulí...... jsem přece jen strojař
tuto fotku jsem si vypujčil z www.peugeot-club.com je na ní krásně vidět co všechno se potřebuje
A teď trochu k popisu z jízdy zmáčku tlačítko on až dosáhnu rychlosti 50km/h tak se tá tempomat aktivovat pohybem páčky dolů nebo nahoru, ale mžik musíte počkat než vakuová pumpa udělá potřebný podtlak(není to zas nějaká doba u mě prodleva max. 3sekundy). Pak se nechá tempomat vyrušit pohybem páčky k sobě nebo stiskem spojky či brzdy, případně tlačítka on/off. A k přeprogramování uložené rychlosti v paměti např: když jsem jel po městě 50 a mino 90 tak si tempomat pomatoval poslední naprogramovanou rychlost 50 a nechtěl zrychlovat až po přeprogramování rychlosti pohybem páčky 3x dolů nebo nahoru(je to jedno) už vesele udržoval 90km/h. A u mě tempomat funguje skoro na všechny rychlosti teda po dosažení 50km/h. Proč skoro?..... na jedničku jet 50 by mi asi urvalo srdce jinak od dvojky šlape vesele na každou.
tak snad se to bude někomu líbit a pomůže mu to k tempomatu je to paráda, když po dlouhé jízdě mi netuhne noha na plynovém pedálu A eště mě napadlo nedávejte nohu pod plynovej pedál ten se taky hejbe jak za to lanko tahá ta podtlaková komora nemuselo by to být příjemný