Stránka 1 z 2

Diagnostika kabinového ventilátora

PoslaťNapísal: Sob 12. Okt 2013, 9:34
od empík
Nakoľko kab.ventilátory s tranzistorovou reguláciou sú jednou z najčastejších porúch elektriky rozhodol
som sa pomôcť pri diagnostikovaní tejto závady.Jedná sa o automatické klimatizácie s plynulou reguláciou
rýchlosti ventilátora.(obr.č.1)
obr.č.1.jpg
obr.č.1.jpg (22.39 KiB) Zobrazené 24687 krát

Pokiaľ sa ventilátor točí na max. otáčky bez ohľadu na polohu regulátora tak sú vadné
koncové tranzistory a je nutná ich výmena.Nasledujúci postup platí v prípade, že ventilátor nefunguje vôbec.
obr.č.2.jpg
obr.č.2.jpg (42.95 KiB) Zobrazené 24685 krát


Do ventilátora ide konektor so 4 vodičmi v tomto poradí:
č.1 – červený hrubý – prívod plus len pri chode motora
č.2 – žltý tenký – regulácia PWM regulátor
č.3 – čierny hrubý – prívod mínus – stály
č.4 – pomarančový tenký – termistor

+ samostatný čierny káblik s konektorom faston, ktorý slúži hlavne pre diagnostiku

Na diagnostiku nám stačí bežný multimeter, žiarovková skúšačka a LED dióda s rezistorom.

Bez chodu motora preveríme odpor termistora (svorka č.4) oproti kostre (svorka č.3), ktorý by mal byť od
15 do 21ohm. Hodnota závisí od teploty.

Pri naštartovanom motore:
Do svorky č.1 je naštartovaním motora privedených +12V.(Skúšačka po pripojení čierny č.3 oproti červený č.1
musí svietiť)
Pokiaľ je všetko podľa horeuvedeného popisu ventilátor odskúšame pripojením žiarovkovej skúšačky jeden vývod
na svorku č.3 a druhý na svorku č.2. Týmto pripojením sa musí ventilátor rozbehnúť na max. otáčky.
Reguláciu v plnom rozsahu u tohto ventilátora je možné preveriť len osciloskopom alebo drahšími meracími
prístrojmi.Bežnými meracími prístrojmi to nie je možné. Alternatívou je pripojiť LED diódu na + pól(č.1)
cez rezistor 1,2kohm a druhý koniec na svorku č.2.Potom pri otáčaní regulátora otáčok ventilátora by sa mal
meniť aj jas diódy.
PS: Samozrejme je viac možností ako diagnostikovať poruchu kab. ventilátora. Toto je len jedna z možných.
Pokiaľ však pri naštartovanom motore sú splnené 2 podmienky a to že:
a,Je privedených 12V do svoriek č.1 a č.3
b,Led dióda mení jas pri otáčaní regulátora
určite je vadný kabinkový ventilátor a ostatné veci(regulátor, poistky, relé...) sú v poriadku.

Re: Diagnostika kabinového ventilátora

PoslaťNapísal: Ned 13. Okt 2013, 6:43
od rosta12345
automatická klima má tranzistory a manualní odpory
EDIT: tady jsem kdysi dával schématka manualní a automatické klimy tam je to dobře vidět
http://www.xsara.cz/phpbb3/viewtopic.php?f=57&t=7026&hilit=tepeln%C3%A1+pojistka&start=60

Re: Diagnostika kabinového ventilátora

PoslaťNapísal: Ned 13. Okt 2013, 13:45
od Rope
Pokud je na ovladači označení 1-4 jedná se o předřadné odpory a pokud je tam nápis auto tak tranzistory.

Re: Diagnostika kabinového ventilátora

PoslaťNapísal: Ned 13. Okt 2013, 15:43
od rosta12345
tři druhy ventilátoru
jeden pro auta bez klimy: http://rostislav.ponca.sweb.cz/bez.pdf
druhý pro auta s manualní klimou: http://rostislav.ponca.sweb.cz/manual.pdf
a třetí pro auta s automatickou klimou: http://rostislav.ponca.sweb.cz/automat.pdf

Re: Diagnostika kabinového ventilátora

PoslaťNapísal: Pon 14. Okt 2013, 17:48
od empík
Ako som sľúbil dávam doplnený návod. Ja som posudzoval manuálnu klímu podľa tejto schémy, kde sa aj číslovanie zhoduje s číslovaním Xsary:
http://empikempik.rajce.idnes.cz/nastenka#919.jpg

Re: Diagnostika kabinového ventilátora

PoslaťNapísal: Uto 29. Sep 2015, 17:13
od kota1234
ja mám takovy problem že mi přestal jit ventilator když jsem ho vitahl a zkusil jsem ho na přímo tak ide ale jak ho namontuji tak nefunguje pojistky jsou všechny ok tak nevím čim to je

Re: Diagnostika kabinového ventilátora

PoslaťNapísal: Uto 29. Sep 2015, 19:00
od Rope
Má jasnovidecká koule říká že nic nevidí. Myslíš že ji napoví třeba rok výroby, motor nebo třeba jestli máš klimu nebo manuální nebo poloautomatickou?
Zkus číst pravidla, vyplň si potřebné informace a........

Re: Diagnostika kabinového ventilátora

PoslaťNapísal: Sob 31. Okt 2015, 8:10
od To.tak
Chlapi, jen mě jemě naťukněte, jak se rozebírá panel pod rádiem, abych se k ovádání ventilátoru dostal a nic neulámal. Mám xsaru n1 rok 98 úplně bez klimatizace, takže předpokládám, že oprava bude záležitostí pár desetikoru, když tam jsou jen odpory.
Běží mi to jen na čtvrtý stupeň, takže myslím nemá ani cenu dobývat se a ventilátor a něco tam doměřovat.

Re: Diagnostika kabinového ventilátora

PoslaťNapísal: Sob 31. Okt 2015, 10:11
od baffy

Re: Diagnostika kabinového ventilátora

PoslaťNapísal: Sob 31. Okt 2015, 21:38
od Cvrček
Jen malá poznámka,tak ty odpory jsou za kastlíkem.

Re: Diagnostika kabinového ventilátora

PoslaťNapísal: Str 4. Nov 2015, 9:38
od To.tak
A pic kozu do vazu... tak to bych ten středový panel rozebíral úplně zbytečně. Díky moc, tvá malá poznámka mi ušetřila velké nemilé překvápko. No doufám, že aspoň ta krabička s odpory půjde rozebrat a s pájkou u toho budu co platnej..
Čas od času se tu mihnou borci , co do té elektroniky dost vidí, co takhle nechat odpory odporama a přídat k ovládání obyčejný reostat, tím by se dosáhlo plynulé regulace otáček po zapnutí na čtyřku nebo se pletu? Teda poukd se regulace udbývá změnou odporu a ne přepínáním různých vinutí motorku.

Re: Diagnostika kabinového ventilátora

PoslaťNapísal: Str 4. Nov 2015, 14:14
od empík
Reostat na také veľké prúdy nezoženieš. Preto sa to rieši PWM regulátormi. Musíš rátať s prúdmi až do 30A. Regulátor sa dá vceľku ľahko vyrobiť alebo sú aj rôzne skladačky. Problém je však s chladením, pretože straty sú veľmi veľké. Pri verziách Xsár s automatickou klímou (plynulá regulácia) to výrobca vyriešil tak, že chladič s tranzistormi umiestnil do prúdu vzduchu, ktorý vzniká činnosťou ventilátora. Aj napriek tomuto výbornému riešeniu tranzistory z regulátora sa kazia dosť často. :)

Re: Diagnostika kabinového ventilátora

PoslaťNapísal: Sob 7. Nov 2015, 7:48
od rosta12345
Je to jak píše empík prostě vyměň tepelnou pojistku a hotovo :D

Re: Diagnostika kabinového ventilátora

PoslaťNapísal: Pon 24. Okt 2016, 6:02
od Jarino69
Čaute chlapi. Má podobný problém vymenil som odporovu poistku a všetko išlo v pohode. Cca po 3 mesiacoch prestal ísť Vetrak úplne čím to môže byť ovládaním Vetraka? Alebo zase ta poistka bo keď som ju vytiahol jedna strunka bola úplne zafarbené akokeby sa spálila. Dakujem

Re: Diagnostika kabinového ventilátora

PoslaťNapísal: Pon 2. Jan 2017, 19:59
od To.tak
Prosím chlapy, co znají tajemsví kompatibility dílů mezi xsarou n1 / pikaču/pažout 206. Mám xsaru N1 a větrák běží jen na 4ku. Přes léto to nevadilo, ale teď bych to chtěl dořešit. Našel jsem v číně tuhle potvoru
Kód: Vybrať všetko
https://www.aliexpress.com/item/New-Heater-Blower-Fan-Resistor-For-Peugeot-206-Citroen-Xsara-Picasso-6450EP-6-Pin/32620637801.html
za třetinu než nabízí v čechách stejný kus vrakáče bez ohledu na stáří. Číňan ale uvádí že je do do pikasa. Tak co vy na to... pasuje nebo nepasuje?