Automatické sepnutí světel za kačku
Ešte som nesponzoroval PZSR, ale stalo sa mi, že som sa pozabudol pri zastávke na nafťačke, alebo trafike a odišiel som bez zapnutých svetiel.
Potom sa mi rozsvietilo v hlave a odvtedy mi to svieti po naštartovaní.
Stálo ma to 4 hodiny času vrátane obeda a 0,15 centov môjho majetku za konektory.
V pivnici som našiel dve relé a kus káblu. (Aj známy automechanik ti to daruje)
Systém spočíva vo vyskratovaní kontaktov vypínača svetiel po naštartovaní.
Odpoj akumulátor (ak poznáš kód na rádio)
Demontoval so kryty spod volantu, odpojil som kontakty k ovládaču smeroviek a svetiel.
Za použitia sily som vybral celý skupinový vypínač kvôli priestoru a meraniu. Obr.xs1http://www.masko.yw.sk/xsara/xs1.jpg
Na vodiče ku kontaktom vypínača svetiel som paralelne pripojil spínacie kontakty relé, obr.xs2 http://www.masko.yw.sk/xsara/xs2.jpgzvlášť pre obrysové a zvlášť pre stretávacie svetlá. Doporučujem použiť 20 – 30 ampérové relé . Relé som umiestnil vedľa poistiek a upevnil tavnou hmotou.
Na ovládanie spínacích cievok relé som využil napájanie motorčeka snímača vnútornej teploty obr.xs3http://www.masko.yw.sk/xsara/xs3.JPG. Ten nabehne až po naštartovaní. Pri bezklímových verziách by som hľadal napätie na ovládaní vetrania.
Servisný vypínač som zapojil medzi motorček a relé. (Nemusí tam byť).
Zariadenie funguje spoľahlivo, (však sa tam ani nemá čo pokaziť).
Rozsvietenie obrysových svetiel signalizuje podsvietenie prístrojovej dosky, a rozsvietenie stretávacích svetiel signalizuje kontrolka na prístrojovej doske. Svetlá sa zopnú asi 1 sekundu po naštartovaní a vypnú sa asi 2 sekundu po zhasnutí motora.
V tomto zapojení nieje možné trvale zapnúť diaľkové svetlá (však aspoň nikoho nebudeš cez deň oslňovať). Tie fungujú až po klasickom otočení spínača. Hmlovky, svetelná a klasická húkačka sa dajú používať.
m@sko