Už delší dobu pozoruju že se mi nedostatečně ohřívá motor. Teď v zimě ještě hůř, tak jsem to začal řešit.
Zdá se mi, a dneska jsem si to vyzkoušel v praxi, že se motor ohřeje (resp. termostat otevře) na vyšší teplotě (cca 80-85C) když auto stojí, na volnoběh. Jako kdyby to ovlivňovala jízda, proud studeného vzduchu?
Čidlo na budík ukazuje správně, když nechám motor ohřát úplně tak sahara sepne lehce tak 5 mm za 90C a vypne přesně na 90C. To je ok. Ale když je motor v otáčkách při normální jízdě, tak se mi termostat otevře už lehce nad 75C (2mm) a teplota naráz spadne pod 75C a dost dlouho trvá než zase vyleze nad 75C. Myslel jsem že by se měl ten termostat regulovat podle teploty vody která jím protéká ale nezdá se. Prostě se otevře a hotovo. Tak jsem šel koupit novej termostat, podle zdejších rad Wahler. Jenže ten mi z nepochopitelných důvodů pustil rovnou všechno, ohřívalo se to hrozně dlouho (přitom doma v hrnci se otevřel až když se to skoro vařilo). Nemá na sobě žádnou dírku, tak je to asi stejnej problém jako jsem četl na fóru zde:
http://www.xsara.cz/phpbb3/viewtopic.php?f=54&t=4546&p=111357&hilit=termostat+d%C3%ADrku#p111357. Je pravda že byl o fous většího průměru, takže nesedl úplně do toho umělohmotného držáku na hadici, ale bylo k němu troje těsnění, jedno takové to navlékací dokola, tak si myslím že to sedlo dobře, ještě jsem to všechno kontroloval. No možná ne no, nevím proč by jinak pustil všechno rovnou...
No nic, po zkoušce v hrnci tam šel zpátky ten původní, na pohled nepoškozený, těsnění ok (francouzská výroba, tuším že na něm bylo Thomson). Takže jsem na tom stejně jak jsem byl. Může se termostat rozbít (změnit teplotu otevření) za rok - tenhle tam byl cca rok a otevíral dobře..
Odvzdušňuval jsem na topení a na termostatu, takže tam by problém být neměl.
Topení je jak jsem se dočetl průtokové, takže jestli to chápu dobře tak je jedno jestli mám zapnutý topení při ohřívajícím se motoru, protože je to všechno na malým okruhu. Je to tak? Nechci trápit studenej motor tím že si pustím topení..
Tak nevím, jestli je špatnej termostat, nebo jestli to je třeba ledový vzduch na čidlo (asi blbost když je zašroubovaný v motoru co), protože při stání to otevírá později..